Atunci cand vorbim de societati, antreprenoriat, afaceri, vorbim implicit si de preturi pentru ca indiferent daca vorbim de o afacere care se bazeaza pe comert de bunuri sau vorbim de o afacere in care prestam servicii, totul guverneaza in jurul pretului.

Preturile au o clasificare foarte vasta, dupa natura preturile pot fi preturi ale bunurilor sau serviciilor, preturi ale factorilor de productie, dupa specificitatea tranzactiilor pot fi preturi de bursa sau pretul lichiditatilor, dupa stadiul schimbului pot fi preturi cu ridicata sau preturi cu amanuntul etc.

Pretul despre care vom vorbi in acest articol este pretul de vanzare al bunurilor sau serviciilor. Importanta stabilirii pretului corect de vanzare este data de faptul ca intreaga afacere depinde de acest pret de vanzare, el insemnand sursa de venit a unei societati.

Pretul de vanzare se compune din costul de achizitie al bunul sau serviciului, la care se adauga adaosul comercial, acesta este pretul de vanzare catre client insa fara a tine de cont de TVA. Pentru a obtine pretul final de vanzare trebuie sa adaugam si valoarea TVA-ului care este in general 19% (aceasta poate sa difere in functie de bunul sau serviciul vandut).

Pret de vanzare = cost achizitie + adaos commercial + TVA

Pentru a intelege mai bine pretul de vanzare vom explica in continuare din ce este formata fiecare componenta a acestuia.

Costul de achizitie reprezinta costul pe care o societate il are are de platit catre furnizori pentru a obtine un bun sau costul pe care il are de platit pentru serviciul pe care doreste sa il vanda. Costul de achizitie este format la randul sau din pretul de achizitie la care se adauga toate celelalte costuri aditionale ale achizitiei (costuri de transport, costuri de manipulare a marfurilor, taxe, comisioane legate de achizitia bunurilor/serviciilor etc.).

Adaosul comercial este acea parte prin pretul de vanzare pe care o societate o va obtine pentru fiecare bun sau serviciu vandut, este prima componenta a profitului societatii. Totodata este una dintre cele mai importante componente ale pretului de vanzare, mai este cunoscut si sub denumirea de marja bruta (diferenta dintre pretul de vanzare si costul de achizitie).

Atunci cand doriti sa calculati pretul de vanzare este indicat sa tineti cont de faptul ca din acest adaos comercial pe care il veti obtine in urma vanzarii unui bun sau al unui serviciu, trebuie sa luati in considerare ca tot din acest venit va trebui sa suportati si toate celelalte cheltuieli zilnice/lunare/anuale pe care o societate le are in vederea desfasurarii activitatii sale.

TVA-ul sau taxa pe valoarea adaugata este acea taxa care se aplica la pretul de vanzare fara taxa si se calculeaza ca procent care se adauga la acest pret (exemplu: TVA = pret de vanzare fara taxa: 100 lei * 19/100 cota de TVA aplicabila = 19 lei).

Este de asemenea important de amintit ca conform articolului  17 din O.G. 99.2000 se interzice comerciantilor sa vanda produse in pierdere cu exceptia anumitor cazuri de vanzare precum vanzarea in vederea lichidarii societatii, a soldarilor, a vanzarilor accelearate pentru anumite produse care presupun o deterioara rapida etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *